Openbaar Vervoer

Iedere maandag en iedere vrijdag moet ik 2 uur en 40 minuten met de trein reizen. Op maandag is dat heeeel vroeg in de morgen. Ik haat morgens. Ik haat het om mijn weekendtas van 10 kilo mee te slepen. Ik haat het om niet wakker te zijn en proberen wat van mijn koffie te drinken terwijl de trein heen en weer wiebelt. Maar er zijn twee dingen die ik het meeste haat; storingen en mede-passagiers. Toen in december het hele treinverkeer stil lag, was niemand blij. Er lag nog geen centimeter sneeuw maar die verdoriese NS liet het hele treinverkeer in de soep lopen. Of er reden helemaal geen treinen, of er waren vertragingen die uren duurden. Niemand was blij, ondanks de gratis koffie en thee.
Als ik op maandagmorgen om 8 uur in de trein zit wil ik nog even slapen. Wat moet ik anders zo lang doen? Dus daar zit ik dan, met mijn ogen toe, mijn mond half open en een hoofd dat heen en weer wiebelt. Charmant! Maar dat maakt me niet uit, wat mij uitmaakt zijn van die mensen die een keer per jaar met de trein gaan en zichzelf helemaal cool vinden. Die bij ieder station moeten zeggen waar we zijn ‘want ze zijn hier al eens geweest’. Mensen die niet opstaan voor arme studenten met super zware tassen, die de hele reis moeten blijven zitten en niet het volgende station uitstappen. Tuurlijk sta ik op als er een bejaard persoon aan komt gelopen, maar is het dan te veel verwacht dat er eens iemand een plaats aan mij afstaat?

Hoe ik die hele NS ook haat, ze proberen er het beste van te maken. Reageer daarom je woede niet af op de werknemers. Nee, ga lekker een eindje fietsen. Het Belgisch openbaar vervoer heeft afgelopen paasweekend gestaakt omdat een medewerker is gestorven aan zijn verwondingen na een mishandeling. Daar kan ik me kwaad om maken. Iedereen probeert zijn werk te doen, blijf met je handen van een ander af en geniet van je reis!

Geef een reactie

