Vietnam

Afgelopen zomervakantie ben ik drie weken in Vietnam geweest. Ik ben met mijn familie van het zuiden naar het noorden getrokken. Ik houd van zulke reizen, waar je om zeven uur in de ochtend opstaat om de hele dag rond te lopen en te zweten. Ik houd ervan om andere culturen te leren kennen. Die wil ik leren kennen door erop uit te gaan. Niet door de lokale jongens van binnen en van buiten te ontdekken of door te comazuipen en uren katjelam op het strand te liggen. Nee, heerlijk om door musea te lopen en de geschiedenis van een land te kennen.
Ik heb de Vietnamoorlog altijd heel erg interessant gevonden. Vandaar dat ik ook hard ‘Ja!’ riep toen mijn moeder me vroeg of ik in de zomer met hen meewilde naar Vietnam. Zo een kans laat je niet liggen. Wel werd ik nog gevraagd of ik mee ging met een jongerenvakantie naar Turkije door een vriendin. Waar ik op antwoordde dat ik naar Vietnam ging. Dat Vietnam niet een alledaags vakantieland is, blijkt uit haar reactie: “Dat is toch in Griekenland he? Of nee wacht, Italie?”

Ken je het programma Zon, Zuipen, Ziekenhuis? Ik lach me altijd kapot als ik dit kijk. Stel je voor je bent op zo een vakantie gegaan en je kijkt het erna terug met je ouders. Jongens die met hun piemels zwaaien en meisjes die trots schreeuwen dat ze sletjes zijn. Misschien is het niet verkeerd om eens wat meer te reizen zodat je weet dat Vietnam niet in Griekenland ligt. Nee het ligt ook niet in Italie. En in Turkije kun je ook meer doen dan ‘hoeren neuken en nooit meer werken’.

Geef een reactie

