A wise lesson

Ik ben van studie gewisseld. Nu doe ik de lerarenopleiding Nederlands. Nog steeds iets met taal, maar leraar worden? Ik? Ik zie het nog  niet zo snel gebeuren. Toch moet ik eens een studie afmaken dus ga ik er toch maar voor.

Op steeds jongere leeftijd worden kinderen gedwongen om keuzes te maken. Hoe kun je in godsnaam op je zestiende weten wat je voor de rest van je leven gaat doen? Ik wist het nog niet op mijn achttiende. Daarom ben ik maar een jaar in Amerika geweest. Om mezelf te leren kennen en uit te zoeken wat ik nu echt wil met mijn leven. Daarna een studie gekozen waar ik niet hard genoeg mijn best voor heb gedaan. Ben ik nu mijn leven aan het verkloten? Nee, dat denk ik niet. Het duurt bij mij iets langer maar er moet eerst iets fout gaan wil ik er van leren. Dat is iets wat ik door de jaren heen wel heb geleerd. Men wordt zo gepushed om een diploma te halen, omdat de overheid dat graag ziet, omdat je ouders dat graag willen. Mijn ouders willen natuurlijk het beste voor me, maar hoe harder ze me pushen, des te meer pushen ze me weg. Uiteindelijk doe je het voor jezelf. Tuurlijk moet je respect hebben voor de mensen om je heen en ook weten dat ze het beste met je voor hebben. Maar je moet dingen doen waar je zelf achter staat. Wat zijn jouw dromen? Leg de lat hoog and chase your dreams. Jij leidt je leven. Het leven is kort en je moet er zelf het beste van maken. Zoals de Amerikanen zeggen; YOLO (you only live once).

Geef een reactie

