Het filmhuis

Ik ben gister voor het eerst in mijn leven naar het filmhuis geweest. Laat ik zeggen dat het een aparte ervaring was. Ik ging samen met een vriendin naar het filmhuis in Heerlen. Op school hebben we een vak dat CVK heet wat volgens mijn moeder staat voor Cultuur Voor Kinderen maar eigenlijk is het CultuurVerKenning. Een hartstikke leuk vak voor een absolute cultuurgeilerd als mijzelf. We moeten een persoonlijk profiel opstellen waar je verteld over je culturele ervaringen. Bij mij gaat dat gelukkig heel makkelijk. Ik had binnen no time drie kantjes volgetikt met alles wat ik al gedaan heb en wat ik graag doe. Voor dat desbetreffende vak moeten we ook culturele dingen bezoeken en daar je mening over geven.

DUS ging ik gister met mijn vriendinnetje naar het filmhuis in Heerlen. De hele dag op school hadden we het er al over dat de film ons echt aansprak en dat we er ontzettende zin in hadden. Helaas ben ik al twee dagen ziek dus ik zag er niet op mijn mooist uit maar de vriendin in kwestie had zich zelfs nog even omgekleed voor deze heugelijke avond. In de auto op weg naar Heerlen waren we druk aan het praten over koetjes en kalfjes en ik moest zeggen, ik had er echt zin in. Eenmaal in Heerlen aangekomen moesten we eerst door die verrekte kou lopen wat de mood niet echt ten goede kwam. We hadden zin in fris en lekker veel ongezonde popcorn. In het filmhuis aangekomen pakten we de duizelingwekkende lift naar de vijfde verdieping om ergens binnen te komen waar het rook naar oude mensen en ongezelligheid. Toen hadden we dus duidelijk geen zin meer. Er was geen popcorn, je drinken mocht je niet mee de ‘zaal’ innemen en de gemiddelde leeftijd was 60-plus.

Ik vind mezelf best cultureel ingesteld en sta open voor nieuwe dingen. Maar of ik daarna tevreden ben, is maar de vraag. Na bijna twee uur naar een film te hebben gekeken waar ik de ballen van snapte en waar ik alleen maar kon denken ‘whattefak’, werd ik nog gefrustreerder toen de McDonalds dicht was. Dat was het filmhuis voor mij; een keer en nooit meer.

Sleeping-Beauty-Poster

Geef een reactie

