Kerstmis is veranderd

Voor mij is Kerstmis het ultieme feest van het jaar. Al eeuwen houd ik van de gezelligheid. Het hele verhaal erachter interesseert me bar weinig. Het samenzijn met je familie en geliefden, daar gaat het mij om. Je kunt oprotten met je gemaakte gezelligheid, hier IS het gezellig.

Jaren hebben we hetzelfde gedaan, op Heilige Avond gingen we naar de kerk. Wanneer we in de auto zaten, moest mama altijd snel nog naar de wc. Als we dan thuis kwamen van de kerk, was de Kerstman geweest en lagen er cadeautjes onder de boom. We aten ragout met een pasteitje en na veel geruzie met mijn broer mocht ik als eerste de cadeautjes openmaken. Omdat ik de jongste ben thuis. Daarna zaten we in onze nieuwe pyjama’s Matilda te kijken op tv.
Eerste en Tweede Kerstdag afwisselend bij de kant van mijn vader of moeder.

Maar er is iets veranderd. We gaan niet meer naar de kerk. Dat maakt me eigenlijk helemaal niks uit. Maar we eten geen pasteitjes meer, ik mag niet als eerste de cadeautjes openmaken en de helft van de familie is werken of bij de andere kant van de familie. Ik mis het.

Dit jaar is het twaalf graden. Twaalf graden met Kerstmis. Zo warm was het ook dit jaar in juni. Wat gaat er mis weergoden? Er hoeft echt geen meter sneeuw te liggen maar laat het op zijn minst een beetje koud zijn. Ik heb maandag nog cadeautjes moeten kopen omdat ik achterliep met mijn schema. Ik maak de Kerstman ten schande, ik was zijn opperelfje hoor.

Ik houd nog steeds van de gezelligheid en het lekkere eten, maar de magie gaat er langzaam van af. Dat gebeurt wanneer je ouder wordt, magische dingen verdwijnen. Jammer. Maar toch ga ik ook vanavond nog even lekker genieten met de familie die er wel is, van het lekkere eten en van alle wijn. Voor familie die ik moet missen, ik drink me er wel een op jullie.
Merry Christmas y’all!

Geef een reactie

