Goede voornemens

Het jaar is weer bijna ten einde. Een jaar waarin harten zijn gebroken, vriendschappen zijn ontstaan, vriendschappen zijn vergaan, kilo’s bijgekomen, kilo’s verloren. Een jaar waarin ik een studie niet heb gehaald, een nieuwe studie ben begonnen, weer thuis ben gaan wonen maar ook een jaar waarin ik mijn vriendje heb gevonden. Een vriendje die aan de binnenkant van het bed slaapt, die kookt EN afwast en die me zelfs al een eitje heeft gebakken. Ik kan met een gerust hart dit jaar afsluiten. Maar wanneer je een jaar afsluit, moet je het nieuwe jaar beginnen met goede voornemens.
Na wat gezoek op internet kwam ik vijf goede voornemens voor je seksleven tegen. Ook de standaardvoornemens passeren de revue:

Meer sporten/bewegen
Afvallen
Gezonder eten
Stoppen met roken
Minder drinken
Meer tijd voor familie en vrienden
Meer tijd voor hobby’s
Minder piekeren
Een ruzie bijleggen
Vaker nee zeggen
Effectiever werken
Loonsverhoging vragen
Vroeger opstaan
Meer complimenten geven
Een taal leren
Meer aan liefdadigheid doen
Minder liegen
Minder roddelen

Maar waarom heb je een nieuw jaar nodig om je leven te verbeteren? Het is alleen maar uitstelgedrag. “Nee ik rook deze week nog even, volgende week is het nieuwe jaar, dan stop ik.” Nee bullshit, meteen stoppen en meteen meer bewegen. Ik zeg al jaren dat ik meer zelfdiscipline moet krijgen, dat ik vaker moet sporten, dat ik beter mijn best moet doen voor school. Ik wil al jaren Italiaans leren en ook in het weekend vroeger opstaan. Maar waarom komt er niks van? Omdat je ieder jaar een nieuwe kans krijgt. Vanaf nu geen goede voornemens voor het nieuwe jaar meer, maar gaan we daadwerkelijk eens aan de slag met dingen die we willen bereiken.

Te amo en buon anno dus!

Geef een reactie

