De autist in mij

Iedereen zal er wel eens last van hebben, hoop ik; autistische trekjes. Ik kan me heel erg druk maken en paniek zaaien over dingen die geen reet voorstellen. Mijn grootste autistische trekje is het begroeten van mensen. Ik weet nooit wat ik moet doen. Geef je mensen een hand? Een kus? Een knuffel? Drie kussen? Zwaai je gewoon? Wat zeg je precies? Hoi? Hallo? Hoe is het? Voordat ik een afspraak heb met iemand bedenk ik me alle mogelijke scenario’s. In Amerika was het gewoonte om iemand een knuffel en een kus op de wang te geven. En als je alleen een knuffel geeft, kun je die kus nog wat in de lucht laten zweven. Ideaal, en er kan weinig mis gaan. Maar toen ik net weer in Nederland kwam, toen begon dus die ongemakkelijkheid. Ik ben er op gekomen om dit stukje te schrijven omdat ik een programma keek op Nederland3 waar een jongen zijn ouders begroette met drie kussen. De jongen was waarschijnlijk zeventien jaar en stond op het punt om uit de kast te komen. Ik vind het geven van drie kussen aan je ouders maar afstandelijk. Maar anderzijds, ik ga geen verre kennis die ik toevallig in de appie tegenkom drie kussen geven. Dat vind ik dan weer te intiem.
Waar ik ook een beetje autistisch van word is als ik ergens alleen moet aankomen. Of alleen moet lopen. Ik ben echt wel in staat om alleen boodschappen te gaan halen of te gaan winkelen of alleen met de trein naar school te gaan. Maar wanneer je in de kroeg zit en je gaat even naar de wc en je loopt daarna terug naar het plekje waar je vrienden staan. Waar kijk je dan naar? Waar doe je je handen? Hoe meer ik daar over nadenk hoe slungeliger ik er uit zie.
Zijn er niet ergens etiquetteregels over dit soort dingen? Als ik je in het vervolg tegenkom, zwaai ik gewoon en zeg ik hoi. En dan lopen we samen naar het tafeltje in de kroeg om nog een biertje te drinken. Dat ik dan wel zelf kan bestellen hoor.

One thought on “De autist in mij

Geef een reactie

