Keuzes maken

Ik kan geen keuzes maken. Ik twijfel altijd. Heb honderd scenario’s in mijn hoofd hoe het kan lopen als ik A kies, hetzelfde voor B. Maar stel je voor er is ook een keuze C. Dan word ik gek. Wat voor truitje doe ik aan op deze broek? Of doe ik toch een rokje aan? Het is misschien tijd om hakkenschoenen te kopen, maar ik loop zo lekker op mijn Vans. Wat ga ik vanavond koken? Ga ik sporten of ga ik op de bank zitten met een bak chips? Dat zijn op zich nog wel makkelijke keuzes. Er zijn ook keuzestellingen waar ik wel lang over moet nadenken. De keuze voor een opleiding bijvoorbeeld. Ik dacht echt na 5 Havo dat mijn jaartje Amerika mij zou helpen. Maar nu, twee jaar later, volg ik een opleiding waarvan ik zeker ben dat ik dit niet de rest van mijn leven ga doen. Ik vraag me vaak af, wat als ik niet naar Amerika was geweest, hoe had mijn leven er dan uitgezien? Dan was ik meteen na mijn Havo aan een opleiding begonnen, zat ik nog helemaal in die studeer’flow’. Nu heb ik een jaar gefeest en gebeest in Amerika. Heb journalistiek gedaan, daar te weinig aan school gedaan en te veel aan mijn sociale leven. Ik heb eigenlijk heel snel gekozen om deze opleiding te doen. Mijn moeder heeft ook Nederlands gestudeerd, dan is de keuze toch sneller gemaakt. Dacht ik toen. Nu twijfel ik dus. Maarja, wat ga ik anders doen? Ga niet aan een derde HBO beginnen. Ik moet nu echt eens knallen. De keuze maken tussen studeren of series kijken; het antwoord moet dan studeren zijn.

Ik zou wel een ‘what if’-knop in het leven willen hebben. Wat zou er gebeurd zijn als je het anders had gedaan. Natuurlijk moet je van je fouten leren maar is het leven soms niet makkelijker wanneer dingen meteen goed gaan? Dan was ik nu bijna afgestudeerd. Maar dan had ik niet de vrienden gemaakt waar ik nu zoveel waarde aan hecht. Ik zal het ermee moeten doen, keuzes maken. Minder verstandige keuzes waar ik fouten bij maak. Nou, die fouten zal ik de volgende keer niet meer maken. Nu is mijn keuze; deze blog afronden en gaan studeren? Of nog een heel verhaal neerzetten? Ik ga maar eens studeren.

Geef een reactie

