“What would you like to do if money was no object? How would you really enjoy spending your life?”

Afgelopen zondag had ik met een vriend afgesproken. We zaten wat tv te kijken en waren wat aan het kletsen. Hij vroeg me om een filmpje op te zoeken op Youtube. Het filmpje dat ik heb gezien, heeft me echt aan het denken gezet. Zoals ik eerder al eens schreef, heb ik best wat twijfels in mijn leven. Vooral over mijn studie. Maar wat nu, als geld geen optie was, hoe zou jij je leven dan het liefst willen doorbrengen?

Stel je deze vraag eens en vraag je dan af of je echt gelukkig bent met het leven dat je nu lijdt. Ik heb altijd gedacht dat veel geld verdienen belangrijk is. Later wil ik ook in een groot huis wonen, ik wil mijn kinderen de wereld laten zien, ik wil eten wat en wanneer ik wil. Geld is de sleutel naar geluk. Maar is dat zo?
Met die vraag in mijn hoofd, ben ik gaan slapen, ben ik opgestaan, ben ik me gaan douchen en heb ik alles gedaan. Wat zou ik nu echt graag willen doen? Waar haal ik voldoening uit? Wat maakt mij het gelukkigst?

Het is niet een vraag die je zomaar even beantwoordt. Je kunt niet nu opeens gaan zeggen wat je de rest van je leven wil gaan doen. Ik denk dat in de maatschappij waar we nu in leven, je altijd een of ander diploma nodig hebt. Is dat een mbo-diploma, een hbo-diploma of een of andere master van de universiteit, dat maakt niet uit. Het is de vraag wat je erna gaat doen. Ben je gelukkig met de opleiding die je doet? Met het diploma wat je hebt gehaald? Wil je dag in dag uit blijven werken voor dat wat je hebt geleerd?

Ik weet nu al dat ik dat niet wil doen. Mijn allergrootste passie is reizen. Reizen en schrijven. Als geld geen optie was, dan zou ik hoe dan ook mijn hbo-diploma moeten halen eerst. Maar daarna, ik zou alles achter me laten en de wereld rondreizen. Ik zou op plekken willen komen waar mensen mij hun verhalen vertellen. Ik wil andere culturen leren kennen. Ik wil niet iedere dag voor de klas staan en iedere dag hetzelfde verhaal vertellen. Nee, ik wil meer. Maar wat wil jij? Denk daar eens over na, in bed, in bad, onder de douche. Denk eens na wat jou het gelukkigst maakt. Misschien ben je hartstikke tevreden met het leven dat je hebt, dan ben je een bofkont. Maar wanneer je meer wil, ga ervoor. Chase your dreams, like money was no object.

 

Geef een reactie

