Overwinning

Het is me gelukt. Voor het eerst sinds drie jaar ben ik over naar het tweede college jaar. Reden voor een feestje. Stiekem heb ik niet het idee dat ik dit jaar meer heb gedaan dan die andere jaren. Ik doe nog steeds alles last-minute. Al denk ik wel dat iedereen zich daar in herkent; uitstel gedrag. Wat ik dit jaar wel heb gedaan, is me op de achtergrond houden. Heel moeilijk maar ik ben wel ergens gekomen. Ik heb nagedacht voordat ik wat zei en stak niet altijd als eerste mijn vinger op.
Misschien scheelt het ook wel dat ik me dit jaar heb gerealiseerd dat ik het voor mezelf doe, studeren. Na drie maanden fulltime te hebben gewerkt vorig jaar, ben ik tot het besef gekomen dat studeren nog niet zo verkeerd is. Welke werkende heeft er nou zes weken vakantie? Beetje je best doen en je hebt zelfs zeven weken vakantie.

Ik had vorig jaar totaal geen idee wat ik later voor beroep wilde uitoefenen. Journalist leek me leuk, PR-manager sprak me aan, ‘iets met sales’ klonk leuk, maar een concreet doel had ik niet. Ik wist dat ik perse tijdens mijn studie naar het buitenland wilde, het liefst zo ver mogelijk weg. Mijn studie nu, European Studies, is zo breed dat ik altijd wel iets leuk vind en met twee buitenland-uitwisselingen, precies de studie voor mij. Het scheelt dat mijn vriendje maar twee minuten van school afwoont en dat ik daar geregeld een kopje thee kan drinken. Wat ook scheelt, is dat hij heel fanatiek is. Iemand die een dubbele master doet, weet toch wel iets lijkt me. Dat houdt voor mij de lat hoog. Niet dat ik ooit een dubbele master ga doen, maar ik wil later niet mijn steenrijke, megaslimme man vragen om wat geld. Met mijn studie en later geniale baan, ga ik mijn eigen geld verdienen. Het draait niet alleen maar om geld, het draait er om dat je vier jaar lang een studie volgt die jou aanspreekt. Vier jaar lijken niet lang, maar vier jaar lang iets met tegenzin doen, is ontzettend zwaar. Mijn gratis advies is daarom; studeer vier jaar iets wat je leuk vindt. Wat je erna met je papiertje gaat doen, zie je dan wel!

En voor de mensen van mijn leeftijd die nu wel al zijn afgestuurd; succes met het zoeken van een baan. Ik chill hem nog even lekker deze vakantie.

 

“Procrastination is the art of keeping up with yesterday.” ~Don Marquis

One thought on “Overwinning

  1. Zo blij om te lezen dat je een gevoel van “thuiskomen ” hebt en dat je warm ontvangen wordt.
    Go girl go you deserve it!!!!

Geef een reactie

