Autumn thoughts

Bloggen is voor mij zo veel makkelijker als ik iets te klagen heb. Gelukkig heb ik al een behoorlijke tijd weinig te klagen, helaas is deze positiviteit niet goed voor mijn creativiteit. Het is herfstvakantie. Het is koud, regenachtig en met mijn fleece-superman-broek probeer ik er maar het beste van te maken. Stapels papieren, boeken, aantekeningen en samenvattingen liggen naast me. “Read me, read me,” roepen ze allemaal tegelijk naar me. Maar daar heb ik even bar weinig zin in. Mijn ouders zijn op vakantie naar de zon, mijn vriendje zit weer in het noorden van het land en het laatste waar ik zin in heb is om me te verdiepen in Engelse woordjes, Duitse geschiedenis en marketingplannen. Ik heb zin om te wandelen in het bos en diepe gesprekken te voeren. Helaas ben ik lui en zoals gezegd, behoorlijk alleen. Afgelopen dinsdag had ik een Amerikaanse vriend op bezoek in Maastricht. Daar had ik (tot mijn verbazing) wel goede gesprekken mee. Mijn plan was om tijdens mijn reis naar Amerika een super-mega interessant verhaal te schrijven over politieke kwesties en overtuigingen van Amerikanen. Aangezien de Amerikanen die ik ken weinig van de wereld afweten, heb ik dit geniale plan maar moeten laten varen. Ik wilde dolgraag praten over Ukraine, oorlog en geloof. Maar de mensen hadden nog nooit van Ukraine gehoord, oorlog lijken Amerikanen te vermijden en ook het onderwerp geloof is heel gevoelig. De verborgen journalist in mij probeerde discussies te ontlokken maar ik had al snel door dat ik bepaalde meningen beter voor me kon houden. Tot afgelopen dinsdag dus. Heerlijk, praten met een Amerikaan die buiten the States is geweest en weet waar die over praat. Een Amerikaan die afval scheidt, gelooft in global warming én in de evolutietheorie. Iemand die niet wilt trouwen op zijn tweeëntwintigste maar eerst een carrière wil opbouwen. Wat helemaal het toppunt was, hij is een Amerikaan waar ook mijn vriendje positief over was. Een vriendin van mij was afgelopen zomer in Nepal om daar straatkinderen te helpen. Bij terugkomst van haar reis, was ze veel kalmer en waardeerde ze veel meer wat ze had. Ik kan nog meer voorbeelden noemen maar wil alleen zeggen dat zo blijkt weer eens dat reizen daadwerkelijk je horizon verbreedt. Ik ben zo intens dankbaar voor mijn ouders die mij en mijn broer hebben meegenomen naar Duitsland, Frankrijk, Spanje, Turkije, Malta, Hongarije en Bulgarije en meer. Maar zeker voor de grote reizen naar o.a. China, Mexico, Cuba, Thailand, Indonesië en Vietnam. Ik ben blij dat ik culturen kan vergelijken, bekritiseren en liefhebben. travel-quotes-7

“The world is a book and those who do not travel read only one page.” – St. Augustine

One thought on “Autumn thoughts

Geef een reactie

