Carnaval, vasten en andere gekkigheid

Ik vlucht morgen weg. Ik vlucht van de carnaval gekte naar de zon toe. Ik heb er niks mee. Ik kan me nog herinneren dat ik me vroeger verkleedde als prinsesje, indiaan, boze heks of hippie. Hippie zijn was een tijd lang in. Dan mocht je een oud hemd van je vader helemaal begaaien, kapot rafelen en coole dingen er op schrijven als ‘peace’ en ‘make love, not war’. Ik voelde me toen wel ‘the bomb’. Op de basisschool hadden we op carnavalsvrijdag altijd een feest. Een soort ‘disco’ zelfs. Ik was altijd blij als het 15.00 uur was en het verplichte hotsen en klotsen over was en ik weer naar huis mocht, helemaal doorweekt van de natte sneeuw in mijn prinsessenjurk. Zo een tien jaar geleden was carnaval wèl leuk, tenminste dat dacht ik toen. Verkleed als sexy prinses, sexy indiaan, sexy boze heks of sexy hippie naar de stad. Er was voor de jeugd een speciale tent opgezet waar geen alcohol werd geschonken, maar hoe cool was het om toch de gele dopjes van de Flügel op je neus te zetten?! Ik was weer ‘the bomb’. Carnaval hield op met leuk te zijn voor mij toen ik legaal mocht drinken. In plaats van één keer per jaar helemaal los te gaan, kon het nu ieder weekend. Waarom zou je je dan in een apenpakje hijsen, irriterende schmink opdoen en je irriteren aan de meisjes die precies zijn zoals jij vijf jaar eerder? Het enige wat ik overhoud aan carnaval is het ‘vasten’. Niet vasten zoals de Bijbel dat voorschrijft, maar 40 dagen zonder alcohol. Ik begin niet gelijk na carnaval want ik heb nog wat dingen opstaan waar ik wel echt bij moét drinken. Ik doe het ook niet echt 40 dagen aan één stuk door, want ik ga tussendoor nog een weekendje naar bierstad Leuven. Maar ik ga het ook dit jaar weer doen, (bijna) 40 dagen geen alcohol. Ik doe het maar half zo goed, maar het is de gedachte die telt. Dat zal vast ook de gedachte zijn van de 13-jarige meisjes die eruit willen zien als zusters maar de helft van de kleding zijn vergeten.

Geef een reactie

